Τρίτη, 3 Απριλίου 2012

Κυριακή,χαμογέλ@

Οι τρέχουσες πολιτικές και κοινωνικές εξελίξεις έχουν πυροδοτήσει τον κοινωνικό προβληματισμό, την ανησυχία για το μέλλον και ως αποτέλεσμα τη λήψη δράσης και την αναγκαία τοποθέτηση κάθε ενεργού πολίτη .Εμείς,οι μαθητές του ΓΕΛ Ν.Αλικαρνασσού, δεν αδιαφορούμε απέναντι στα φλέγοντα ζητήματα της εποχής μας. Απεναντίας, ως αφυπνισμένοι και συνειδητοποιημένοι έφηβοι απαλλαγμένοι από προκαταλήψεις και με σεβασμό στην ελευθερία της σκέψης και του λόγου, παίρνουμε την πρωτοβουλία να αυτενεργήσουμε στα πλαίσια της σχολικής διαδικασίας και να τεθούμε προ των ευθυνών μας. Είναι αδιανόητο, οι Έλληνες μαθητές να μένουν αμέτοχοι και αδρανείς, όταν το μέλλον που διαμορφώνεται για αυτούς και τα παιδιά τους είναι αβέβαιο. Αξιοποιώντας λοιπόν, μαθητικά μας δικαιώματα συζητήσαμε, ανταλλάξαμε απόψεις και διατυπώσαμε ορισμένες προτάσεις που αφορούν το γεγονός αυτό.

Πριν λίγους μήνες και σε συμβούλιο του τμήματος Β4 του Λυκείου μας, πραγματοποιήθηκε συζήτηση για το ποια οφείλει να είναι η στάση των μαθητών του τμήματος αρχικά, σε σχέση με τα πολιτικά δρώμενα των τελευταίων μηνών. Το θέμα επεκτάθηκε στο τι τελικά μπορούμε να κάνουμε εμείς οι ίδιοι ως θεμελιώδεις μονάδες των αυριανών κοινωνιών ώστε να συμβάλλουμε στην αντιμετώπιση όλων εκείνων των προβλημάτων κοινωνικής παθογένειας, όπως είναι η βία, τα ναρκωτικά, ο ρατσισμός κ.α, που θίγουν το περιβάλλον μας αλλά και εμάς τους ίδιους. Η θεωρητική προσέγγιση τόσο σοβαρών ζητημάτων θεωρούμε πως κάποια στιγμή πρέπει να οδηγηθεί στο επόμενο στάδιο, στην πρακτική εφαρμογή των ιδεών και των προτάσεών μας. Στο τέλος του συμβουλίου και έπειτα από ψηφοφορία, το πρόγραμμα «γέλ.α 2012» είχε πια γεννηθεί.

Το «Γέλ.α 2012» είναι ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα που έπειτα από μαθητική πρωτοβουλία στοχεύει στην ενημέρωση, στην ευαισθητοποίηση και στη συμμετοχή των μαθητών στο κοινωνικό γίγνεσθαι. Στην πραγματικότητα, πρόκειται για τη δημιουργία μιας ομάδας μαθητών από όλες τις τάξεις του Λυκείου μας, η οποία θα πραγματοποιεί συναντήσεις μία φορά την εβδομάδα στο χώρο του σχολείου, αλλά πέραν των ωρών διδασκαλίας. Σε αυτές οι μαθητές θα παρακολουθούν ταινίες κοινωνικού-πολιτικού περιεχομένου που θα διαπραγματεύονται μείζονα θέματα τα οποία οι ίδιοι θεωρούν πως είναι απαραίτητο να αναπτυχθούν. Στη συνέχεια θα ακολουθεί συζήτηση των μαθητών στην επικείμενη θεματική ενότητα και η ομάδα θα αποφασίζει με ποιο τρόπο θα δραστηριοποιηθεί πάνω σε αυτήν. (π.χ παραγωγή γραπτού λόγου, άρθρα, ποιήματα, θεατρικό παιχνίδι, παρουσίαση της δουλειάς σε μαθητές εκτός προγράμματος, αλλά ακόμα και η διοργάνωση κάποιας εκδήλωσης για την ευαισθητοποίηση των γονέων, διάφορων κοινωνικών φορέων και της τοπικής κοινωνίας γενικότερα, με αφορμή κάποια συνάντηση.)Βέβαια, είναι καλό να αναφερθούμε και στο ψυχαγωγικό χαρακτήρα των συναντήσεων αυτών. Ορισμένες από αυτές θα μετατρέπονται σε «Κυριακές ποίησης και λογοτεχνίας», όπου θα απαγγέλλονται ποιήματα και θα διαβάζονται λογοτεχνικά κείμενα, που οι μαθητές θαυμάζουν και θεωρούν αξιόλογα, ή σε «Μουσικές Κυριακές», όπου θα γίνονται αφιερώματα σε είδη μουσικής, σπουδαίους καλλιτέχνες και μουσικά ρεύματα .

Σκοπός του «Γέλ.α 2012» είναι να εξελίξουμε τα τυποποιημένα προγράμματα σπουδών του εκπαιδευτικού μας συστήματος και να τα προσαρμόσουμε στις ανάγκες και τις απαιτήσεις που εμείς οι ίδιοι έχουμε τόσο από την εποχή, όσο και από τους εαυτούς μας. Μέσα από την έκφραση της πολυφωνίας, τον άφοβο, εποικοδομητικό και απαλλαγμένο από σκοπιμότητες διάλογο και το σεβασμό στην αξία της διαφορετικής άποψης θα μπορέσουμε να αντιληφθούμε τα πράγματα πιο σφαιρικά, διαμορφώντας έτσι συνειδήσεις και απόψεις στηριγμένες στην αλήθεια και τη γνώση. Επιδιώκουμε δηλαδή, να αναπτύξουμε την κρίση μας, να γίνουμε πιο δεκτικοί στην αντίθετη άποψη ώστε να ακυρώσουμε κάθε δογματισμό και να αντιταχθούμε με αυτό τον τρόπο σε κάθε μορφή ετεροκαθοδήγησης και προπαγάνδας των πολιτικών κομμάτων και των ΜΜΕ. Ταυτόχρονα, η ανάληψη ευθύνης για την υλοποίηση του προγράμματος, το σχεδιασμό και τις προεκτάσεις που μπορεί να δεχθεί, οδηγούν σε μια κατάσταση συνεχούς αυτοκριτικής και αυτοελέγχου. Έτσι γίνεται αρωγός και στην επίτευξη της αυτογνωσίας του κάθε μαθητή.
Σαφώς, θα ήταν άστοχο να μην αναφερθούμε στην παιδευτική αποστολή του προγράμματος. Εκτός από την ενημέρωση, στοχεύουμε στην πνευματική καλλιέργεια και την ηθική συγκρότηση των συμμαθητών μας. Ο συμμερισμός προβληματισμών, η επαφή με διαφορετικές προσωπικότητες και η συνύπαρξη μαζί τους, η ανοικτή συζήτηση και η αναλυτική επεξεργασία κρίσιμων ζητημάτων προάγουν την πνευματικότητα και εμπλουτίζουν τον ανθρώπινο ψυχισμό. Έτσι θα καλλιεργηθούν η ομαδικότητα, η επιμονή, η θέληση για αναζήτηση και το κυριότερο, το πρότυπο του πολίτη που διαδραματίζει ουσιαστικό ρόλο στην πορεία και την εξέλιξη της κοινωνίας στην οποία ζει.

Τελειώνοντας, είναι σημαντικό να συνειδητοποιήσουμε πως οι μαθητικές ομάδες έχουν μεγάλη και αξιόλογη δυναμική, φτάνει η προθυμία για δραστηριοποίηση και ενασχόληση με κάτι που δεν επιβάλλεται ούτε από κάποιο καθηγητή, ούτε από τη διδακτέα ύλη, να είναι ισχυρή. Σίγουρα, πρόκειται για ένα δύσκολο εγχείρημα που συνεπάγεται χρόνο αλλά και σκέψη. Κι όσο η σκέψη θα αναπτύσσεται πάνω στην ίδια την ανθρώπινη σκέψη, εμείς θα έχουμε λόγο για να υπάρχουμε και να αγωνιζόμαστε. Αν μέσα σ’ όλο αυτό το τραγελαφικό δράμα που βιώνουμε, διακυβεύονται το μέλλον και η ελευθερία μας, το μόνο που δεν μπορούν να μας στερήσουν είναι η ελευθερία του νου και της γνώσης. Η δύναμη της, θα γίνει αισθητή μόνο αν ενώσουμε τα χέρια και πούμε ‘ΝΑΙ’ στη μαθητική συλλογικότητα, ‘ΝΑΙ', στη διαμόρφωση των προϋποθέσεων για μια δημοκρατική διεκδίκηση ενός αξιοπρεπούς μέλλοντος. Το εγχείρημα δεν είναι ακατόρθωτο, φτάνει να επενδύσει ο καθένας προσωπικά την ποιότητα της σκέψης που διαθέτει. Έστω και αν ένας από εμάς αντιληφθεί την αξία της ισότητας,της δημοκρατίας και της ελευθερίας,τότε σίγουρα οι προσπάθειές μας θα έχουν ανταμειφθεί. Άλλωστε, μπορεί ένας κούκος να μη φέρνει μόνος την Άνοιξη, σίγουρα όμως την προδικάζει!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου